Polka semifreddo

Nu är jag hemkommen från lidköping! Det blev en regnig visit, så någon tripp till Läckö blev det aldrig. En kort sväng till Spiken för att köpa vänersik. Det hanns i alla fall med fika på Skogshyddan, en god kycklingciabatta och hallonsoda. Hade varit näst intill perfekt om jag inte hade behövt slå ihjäl 15 getingar.
Lite shopping blev det tid för också. Inhandlade det mesta på min inför-skolan-shopping-lista. En ny kalender fick jag tag i ialla fall och det var det viktigaste. Bästa köpet idag var ändå den efterlängtade svarta kjolen från h&m som jag suktat efter så länge. Nu är den min!

Har precis ätit tillsammans med föräldrarna och skrattat ganska mycket.
I frysen väntar en polka-pepparmint semifreddo, som ska smakas om drygt en halvtimme tillsammans med morbror & hans fru, plus kusin! Ska bli trevligt.
Nu måste jag lämna datorn en stund och fortsätta i min nya bok, "Jävla John". Skit bra bok som jag verkligen kan rekommendera. Roman om Beatles första turné till Sverige.

Polka Semifreddo

Du behöver:
2-3 ägg
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2½ dl grädde
280g krossade polkagrisar


Gör så här:
Separera gulor & vitor. Vispa upp äggulor, socker och vaniljsocker så att det blir pösigt.
Vispa upp äggvitorna till ett styvt skum. Vispa grädden. Krossa polkagrisarna eller kör de snabbt i matberedaren.
Blanda försiktigt äggulesmeten och äggviteskummet med grädden och rör ner hälften av polkagriskrosset.
Häll smeten i en sockerkaksform och täck med plast. Ställ i frysen i minst 4 timmar.
Ta ut formen 30 min innan servering och ställ i kylskåpet. Strö på resten av polkagriskrosset.
Glassen ska serveras halvtinad!

Tack Malin. K för receptet!

dagens OS-prestation: silver i cykling till Gustav Larsson. Grattis!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0